Sağlıkla ilgili en son gelişmeleri takip etmek istiyorsanız e-posta adresinizi yazınız

   
 
Üyelik İptal
Depresyonla Basa Çikmanin Yollari
1. ADIM: Faaliyet ve Depresyon

Depresyonun en önemli belirtilerinden biri halsizlik ve hareketlerdeki yavaslamadir. Her sey gözünüzde büyümektedir. En basit isler bile büyük gayret ister hale gelmistir. Çabuk yorulursunuz. Üstelik yaptiginiz hiçbir isten zevk alamazsiniz. Giderek hiçbir is yapamadiginizi düsünmeye baslarsiniz. Bu düsünceler kendinizi daha kötü hissetmenize ve degersiz, beceriksiz bir insan oldugunuzu düsünmenize yol açar. Bu düsünceler arttikça islerinizi yapmak zorlasir ve bu durum böyle devam eder gider. Ilk olarak bu isteksizlik, hareketsizlikten kurtulabilmek için günlük faaliyetleri artirmak gereklidir. Depresyonun en belirgin özelligi olan olumsuz düsüncelerimiz faaliyetlerimizi engeller. O halde bu olumsuz düsünceleri degistirmek gereklidir.

Bu olumsuz düsüncelere asagidakileri örnek olarak verebiliriz

 

Nasil olsa zevk almayacagim o halde niye yapayim

 

Nasil olsa beceremem.

 

Ne gerek var.

 

Bunlari yapip da ne olacak sanki.

Bu olumsuz düsünceler daha aktif olmamizi engeller. Bu düsüncelere ragmen, önemsiz olarak görseniz bile günlük faaliyetlerinizi artirmaniz gereklidir. Depresyondaki yorgunluk hissi normal yorgunluktan farklidir. Depresyondayken dinlenerek ya da bir is yapmayarak yorgunluk hissinden kurtulamazsiniz. Hiçbir is yapmamak yorgunluk hissinizi artirir.

2. ADIM: Düsünce ve Depresyon

Depresyonda olumsuz düsünceler kendinizi kötü hissetmenize yol açarak kendinize, çevrenize, gelecege karamsar bakmaniza neden olur. Bu olumsuz düsünceler gerçekten ve herkes için kötü olan bir olaydan ziyade sadece sizin kendiniz için kötü oldugunu düsündünüz olaylardir. Depresyondaki kisi düsüncelerinin dogru olup olmadigini arastirmadan çevresini düsüncelerine uydurur. Bu düsünceler depresyondan çikmanizi zorlastirir.

Bu düsüncelere bazi örnekler
 

Kimse beni sevmiyor

 

Herkesi memnun etmeliyim.

 

Basarisiz olan sadece benim

 

Baska biri olmadan yasayamam.

 

Basaramazsam hayatin anlami kalmaz.

 

Zaten hersey beni bulur.

Bu düsüncelerin özelligi
 

Otomatiktirler. Farkina varmadan akliniza gelirler.

 

Çarpitilmislardir. Gerçegi yansitmazlar.

 

Engelleyicidirler. Bazi seylerin olumlu yönde degismesini engellerler.

 

Gerçege uygun ve dogruymus gibi algilanirlar.

 

Israrcidirlar. Aklinizdan çikarip atmak zordur.

Olumsuz düsüncelerle bas etmenin ilk adimi nasil düsündügünüzü ve ve bu düsüncelerin duygularinizi nasil etkiledigini fark edebilmektir. Bu düsüncelerden kurtulabilmeniz için bu düsünceleri fark etmeniz ve yerine olumlu düsünceler gelistirmeniz gerekir.

Bu düsüncelerin farkina varmaniz için

1. Düsüncelerinizi sayin.

Olumsuz düsüncelerinizi fark etmenin yolu onlari tek tek saymaktir. Yaninizda bir kagit olsun ve her olumsuz düsünce için kagida bir çentik atin.Zamanla daha fazla düsünceyi fark edeceksiniz. Çok olumsuz düsünceye sahip oldugunuz için kendinizi suçlamayin. Bu sayinin artmasi sizin bu düsünceleri yakalamakta ustalastiginizi gösterir. Bunlar zayifligin degil depresyonun belirtileridir. Telaslanmayin. Tedavinin devami ile bu sayi tekrar azalacaktir

2. Düsüncelerinizi kaydedin

Doktorunuzun size verdigi formdaki olumsuz düsünceleri kaydedin ve bunlara puan verin

3. ADIM: Olumsuz düsünce ve duygularla mücadele edin

Bu adimda amaç olumsuz düsüncelerin yerine mantikli ve olumlu olanlari düsünmeye çalisin Bunun için;

a) Olumsuz düsünce ve duygularinizi sorgulayin.

Kendiniz hakkindaki olumsuz düsüncelere kanit arayin. Farkli bakis açilari olabilir mi bunu arastirin. Hakkinda olumsuz düsündügünüz bir olaya tarafsiz ya da olumlu bakabilmek için:

 

Bir yakininiza ya da arkadasiniza ayni olay hakkinda görüsünü sorun

 

Soru sormak zor geliyorsa ya da utaniyorsaniz. Kendinizi baskasinin yerine koyun

 

Diger bir yol arkadanizin ya da yakininizin size ayni konu için akil danismaya geldigini düsünün. Ona ne cevap verirsiniz.

 

Acaba kendinizi daha iyi hissetseydiniz bu olayi nasil degerlendirirdiniz. Bir de böyle düsünün.

b ) Olumsuz düsüncelerinizi fark ettiginizde kendinize su sorulari sorun
 

Acaba düsünce ile gerçegi karistiriyor muyum?

 

Farkli yönlerden bakmayi ihmal mi ediyorum?

 

B askasi olsa ne düsünürdü.?

 

Depresyonda oldugum için mi böyle düsünüyorum?

 

Bu sekilde düsünmenin bana ne yarari var?

 

Bu sekilde düsünmenin bana ne zarari var?

c) Olumsuz düsüncelerinizin yerin geçen olumlu düsünceleri not edin.

Dikkat

 

Kendinizi kötü hissederken mantikli olmaya çalismak baslangiçta zor olabilir. Bazen kendinizi o kadar kötü hissedersiniz ki hiçbir sey düsünmek istemeyebilirsiniz. Bu zamanlarda sadece olumsuz düsünceleri not edin. Ümitsizlige kapilmayin. Olumsuz düsünceleri yazarken bu düsünceleri fark ettikçe kendinizi elestirmeyin. Bazen hayal kirikliklariniz olabilir. Sikayetleriniz tekrarlayabilir. Bu durum da endiselenmeyin. Düzelme yolunda ki asamalarda bu tür gerilemeler olabilir.

 

Ögrendiklerinizi ne kadar uygulamaya koyabildiginizi düsünün. Depresyonda olsaniz da olmasaniz da ögrendiklerinizi günlük hayatinizda kullanmaniz kendinizi daha iyi hissetmenizi ve daha olumlu düsünmenizi saglayacaktir.

 

Doktorunuzun önerilerine uyun. Büyük ihtimalle doktorunuz size bazi ilaçlar verecektir. Ilaçlarin tedavinin çok önemli bir parçasidir. Bir hastalikta ilaç kullanilmasi o hastaligin agir oldugu anlamina gelmez. Ilaçlarin etkin olmasi için belli bir zamanin geçmesi gerektigini unutmayin.

Kaynak: Prof.M.Y.Agargün
Okunma sayısı: 32899
 Sayfa Başı
 Geri Dön
 Anasayfaya Dön
 
Sayın kullanıcımız:
saglikvakfi.com ve saglikvakfi.org.tr' nin içeriği, kullanıcıyı sağlıklı yaşam konusunda bilgilendirmeye yönelik hazırlanmıştır. Sitede yer alan bilgiler, hiçbir zaman bir hekim tedavisinin ya da konsültasyonunun yerini alamaz. Bu kaynaktan yola çıkarak, ilaç tedavisine başlanması ya da mevcut ilaç tedavisinin değiştirilmesi kesinlikte tavsiye edilmez. saglikvakfi.com ve saglikvakfi.org.tr'nin içeriği, asla kişisel teşhis ya da tedavi yönteminin seçimi için değerlendirilmemelidir.